Trzpienie stalowe

Trzpienie stalowe, powszechnie określane także mianem sworzni lub kołków, to wyroby metalowe używane powszechnie w budownictwie od lat 60. ubiegłego stulecia. Obszar zastosowań popularnych w przemyśle budowlanym trzpieni stalowych, znormatyzowanych wg EN ISO 13918, stanowią najczęściej mostowe konstrukcje zespolone (Fot. 1, Fot. 2), parkingi wielopoziomowe, hale usługowo-handlowe (Fot. 3) i inne obiekty wielkopowierzchniowe, a także obiekty wielokondygnacyjne (np. wieżowce mieszkalne i biurowe), w których pełnią one funkcję łączników między stalowymi dźwigarami a umieszczanymi na nich płytami betonowymi (Fot. 4). Metaliczne połączenia kołków na całym ich przekroju poprzecznym z elementami wsporczymi konstrukcji stalowych, uzyskiwane najczęściej techniką DASW (ang. drawn arc stud welding), tj. zgrzewania łukowego z poderwaniem i użyciem pierścienia ceramicznego lub gazu osłonowego (metodą 783 wg EN ISO 4063), wzmacniają sztywność takich wyrobów konstrukcyjnych przenoszących obciążenia rozciągające, zaś zakotwiczenie ich w komorach masy betonowej, przeciwstawiającej się siłom ściskającym, przyczynia się do wzrostu odporności ogniowej dźwigarów, tj. na działanie wysokiej temperatury w przypadku pożaru obiektu (Rys. 1). Typoszeregi wymiarowe oraz wymagania dotyczące wytwarzania takich trzpieni określają międzynarodowe standardy techniczne, m.in. dokumenty Eurocode 4.

Fot. 1

Fot. 1

Zwieńczenie konstrukcji nośnej mostu kompozytowego – dźwigary blachownicowe z trzpieniami zgrzanymi do ich zewnętrznych powierzchni. [1]

Rys. 2

Rys. 2

Przykładowy schemat działania sił obciążających stalowy dźwigar konstrukcyjny z trzpieniami i warstwą zaprawy betonowej umieszczonymi na jego powierzchni zewnętrznej.

Fot. 2

Fot. 2

Konstrukcja nośna mostu kompozytowego w trakcie montażu (posadowienia na filarach). Widoczne kolejne rzędy dźwigarów wykonanych z kształtowników I-kształtnych z trzpieniami zgrzanymi do ich zewnętrznych powierzchni. [1]

Fot. 3

Fot. 3

Stalowa konstrukcja nośna centrum dealersko-serwisowego koncernu Mercedes w Berlinie w trakcie prac montażowych. Widoczne liczne poprzecznice (tzw. rygle, z j. niem. Riegel) z trzpieniami zgrzanymi do powierzchni zewnętrznych ich półek, umieszczone pomiędzy słupami wsporczymi. [2]

Fot. 4

Fot. 4

Złącze betonowych płyt sufitowych wielopoziomowego parkingu samochodowego przygotowane do wypełnienia zaprawą. Widoczne trzpienie zgrzane do powierzchni zewnętrznej elementu stalowej konstrukcji wsporczej budynku, umieszczone między prętami zbrojeniowymi. [1]

Trzpienie stalowe równie często wykorzystywane są do łączenia stalowych elementów konstrukcji budowlanych z masą betonową wylewaną na kolejnych piętrach. W takich przypadkach po zakończeniu spajania sworzni z powierzchniami belek stalowych i zamontowaniu takich elementów w odpowiednich miejscach szkieletu konstrukcyjnego, następuje pokrywanie dźwigarów od strony kołków warstwami zaprawy betonowej. Prawidłowo zaprojektowane i wykonane elementy konstrukcji budowlanej ze sworzniami zgrzanymi i osadzonymi w masie betonowej (np. kotwy, Fot. 5) stanowią gwarancję bezpiecznego przenoszenia obciążeń sięgających nawet granicznej wartości wytrzymałości stali niestopowej na rozciąganie (Fot. 6). Procedury dotyczące wykorzystania trzpieni w praktyce w projektach realizowanych w krajach Wspólnoty Europejskiej regulują przepisy Europejskiej Organizacji Aprobat Technicznych (EOTA), przykładowo na terenie Republiki Federalnej Niemiec są to dokumenty ETA-03/0039 (dot. sworzni prod. Köster & Co. ze stali niestopowej) oraz ETA-03/0040 (dot. sworzni prod. Köster & Co. ze stali nierdzewnej).

Fot. 5

Fot. 5

Stalowa konstrukcja nośna centrum dealersko-serwisowego koncernu Mercedes w Berlinie w trakcie prac montażowych. Widoczne liczne poprzecznice (tzw. rygle, z j. niem. Riegel) z trzpieniami zgrzanymi do powierzchni zewnętrznych ich półek, umieszczone pomiędzy słupami wsporczymi. [2]

Fot. 6

Fot. 6

Schematyczne przedstawienie kierunków działania sił i momentów występujących:

A - w stalowej kotwie z trzpieniami posadowionej w zaprawie;
B - w stalowym dźwigarze połączonym z kotwą z trzpieniami posadowioną w masie betonowej;

[1] „Composite construction with Köco – stud welding technology”, Impressive Technology, 9/2010, ver. 1.31.
[2] Źródło własne dzięki uprzejmości p. Dipl.-Ing. Christoph Gutsche, Spannverbund GmbH.

Trzpienie marki Köco

Przedsiębiorstwo Broset Sp. z o.o. od lat współpracuje z Köster & Co. GmbH, jednym z wiodących w Europie, niemieckich producentów trzpieni stalowych, prowadząc dystrybucję jego wyrobów na polskim rynku. Oferowany asortyment marki Köco stanowią trzpienie SD, tj. gładkie z łbem (j. niem.: Kopfbolzen, j. ang.: shear connectors) o średnicach 16÷25 mm i długościach 50÷250 mm. Proponowane produkty zazwyczaj akceptowane są jako zamiennik kołka popularnej marki Nelson. Szczegółowe informacje nt. tego rodzaju łączników znaleźć można na stronie internetowej wytwórcy, zaś decyzja w sprawie ewentualnej aprobaty takich zamienników zależy od zleceniodawcy usług konstrukcyjnych bądź towarzystw nadzorujących realizowane projekty budowlane.

Ogólne warunki sprzedaży

Usługi sprzedaży świadczone są wyłącznie na podstawie pisemnej akceptacji oferty handlowej sporządzanej dla konkretnego zapytania handlowego. Ceny przedstawione w ofercie pisemnej dot. Loco/EXW Wałcz (woj. Zachodniopomorskie). W zależności od pożądanej ilości i wymiarów gabarytowych trzpieni koszty zakupu kształtują się w granicach ok. 0,30÷1,5 €/szt. Dostawa pod wskazany adres wiąże się z dodatkowymi kosztami według cennika usług wybranej firmy kurierskiej. Istnieje także możliwość bezpłatnego odbioru osobistego. Płatność realizowana jest gotówką bezpośrednio przy odbiorze osobistym lub przelewem (faktura pro-forma) w PLN. Kwotę należności ustala się według średniego kursu Euro ogłaszanego przez NBP w dniu poprzedzającym wystawienie faktury. Jednocześnie zastrzega się termin realizacji zlecenia do 28 dni od momentu potwierdzenia zamówienia. Zwykle oferta pozostaje ważna przez 14 dni od daty jej sporządzenia.

Zainteresowała Cię nasza oferta? Zapraszamy do współpracy!

Formularz kontaktowy